CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, April 30, 2008

Persoalan yang hadir dalam diri setiap manusia

KENAPA AKU DI UJI ?DAH TAKDER ORANG LAIN KER?

[Surah Al-Ankabut ayat 2-3]
"Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan:”Kami telah beriman”, sedang mereka tidak diuji lagi?Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta"

KENAPA AKU TIDAK MENDAPATKAN APA YANG AKU IDAM-IDAMKAN?BILA AKU NAK JER,SUKA JER MELEPAS!!

[Surah Al-Baqarah ayat 216]
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui"

KENAPA UJIAN SEBERAT INI?DAH TAK LARAT AKU NAK HADAPI!

[Surah Al-Baqarah ayat 286]
"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya"

RASA FRUSTASI? PATAH HATI? PUTUS CINTAN?

[Surah Al-Imran ayat 139]
"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (derajatnya), jika kamu orang-orang yang beriman."

BAGAIMANA AKU HARUS MENGHADAPINYA?

[Surah Al-Imran ayat 200]
"Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap siaga (di perbatasan negerimu) dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beruntung."

[Surah Al-Baqarah ayat 45]
"Jadikanlah sabar dan shalat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyu’,"

APA YANG AKU DAPAT DARI SEMUA INI?ADA APA DENGAN SEMUA NI?

[Surah At-Taubah ayat 111]
"Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu’min, diri dan harta mereka dengan memberikan surga untuk mereka."

KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?TEMAN-TEMAN?BALAK?AWEK?

[Surah At-Taubah ayat 129]
"Cukuplah Allah bagiku; tidak ada Ilah selain Dia. Hanya kepada-Nya aku bertawakal"

AKU TAK DAPAT BERTAHAN LAGI!!!!!

[Surah Yusuf ayat 87]
"dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir."

[Surah An-Nisaa’ ayat 86]
"Apabila kamu dihormati dengan suatu penghormatan, maka balaslah penghormatan itu dengan lebih baik, atau balaslah(dengan yang serupa). Sesungguhnya Allahmemperhitungkan segala sesuatu."

0 comments: