CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, March 16, 2009

Biawak oh biawak..

Salam,setelah lama tak meluahkan isi pemikiran di blog ini hanyalah kerana kelalaian dunia dan kemalasan diri semata.Dosa makin bertambah namun blog ini semakin dilupakan namun kejadian demi kejadian yang menimpa diri membuatkan saya terfikir Tuhan semesta alam mejadikan setiap perkara dengan disusuri sebab musabab.Begitu jua akan kejadian yang terjadi pada diri ini dan telah menepis seketika kelalaian dunia yang dinikmati tanpa memikirkan diri ini adalah seorang hamba.

Apa kes tiba-tiba setelah lama mendiam dari penulisan yang menimbulkan kontroversi,ayat-ayat pedas lalu kembali dari lamunan dengan cerita biawak?ada apa dengan biawak?mesti semua berasa pelik dan hairan apalah yang cuba dicerita dan dikongsi..Jangan khuatir akan saya kongsi kan pendapat saya dan juga cerita mengenai biawak ini.

Pada petang semalam saya berjalan ke cafe bersama rakan karib shakir untuk menikmati makan tengah hari yang agak lewat.Hujan lebat membasahi bumi dan kolam di dalam Mahallah "seman" di UIA ini dipenusi air,berbeda dengan hari-hari sebelum dimana ianya kering dan kelihatan lesu.Sedang berjalan saya terlihat akan seekor biawak yang ingin melepasi air yang deras di celah-celah batu bata yang disusun sperti di air terjun.

"kir,meh sini tgk biawak ni...dye nak panjat batu ni.."ujar saya.Shakir menjawab "hahahaha,agak lar,air laju kot"."padan muka,tak dapat lepas"ujar saya lagi sementara biawak besar itu bertenggek atas batu sebelum meneruskan usahanya."ed,cuba kau baling batu kat biawak,sure dye terjatuh terlentang sebab air nih deras tolak..."shakir berkata pada saya."ahahaha..."tawa saya.

Namun terdetik di hati,setelah pelbagai kejadian musibah yang menimpa,saya sering berputus asa,tapi biawak itu tidak pernah sedetik pun menempuh air yang deras itu,semangat kentalnya membuatkan saya betul-betul terfikir,ketika saya berada jauh dengan tuhan tidak sedetik saya berfikir untuk berusaha memperbaiki hubungan itu dan berusaha untuk kembali mala selesa dengan lena dan dibuai mimpi-mimpi dunia.Saya tidak ingin berkata tentang orang lain kerana percaya ada masa kita akan melalui perkara ini.

"Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan:”Kami telah beriman”, sedang mereka tidak diuji lagi?Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta"[Surah Al-Ankabut ayat 2-3]


Lalu saya sentiasa bertanya,andai aku jatuh di dunia ini,ditolak arus,aku bukan aku yang berada di posisi sekarang ini,miliki apa yang aku ada ini,adakah aku akan berusaha kembali keatas seperti yang dilakukan oleh biawak tadi?

wallahualam.

Ed.alfirdaus
17 mac 2009
3.01 a.m

0 comments: