CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, June 4, 2008

Minyak oh Minyak.

123 Do re mi

Apa nak jadi

Alif ba ta abc

Apa nak jadi

Akan terjadi

Tanggal 4 juni ketika saya baru pulang dari midvalley,seketika sampai di jelatek dan berjalan kaki ingin pulang saya terserempak dengan mak cik saya dan saya pun terus menaiki kereta.Di dalam kereta mak cik saya bersuara,"eh,minyak naik rm2.70 kau tau?".Saya agak terkejut dan merasa sedikit marah,apakah yang ingin kerajaan ini naikkan sehingga minyak melambung sebegitu rupa??Saya bertekad untuk menulis sesuatu diblog ini,namun dengan kondisi badan yang letih dan mengantuk saya mengambil jalan untuk berehat seketika.

Selepas bangun,setelah emosi agak stabil,saya berfikir sejenak mengapakah harus harga minayk melambung sebegitu tinggi?Kita negara pengeluar minyak yang dieksport,mendengar alasan pak menteri yang mengatakan kita menaikkan harga minyak ingin meng'cover' dari segi kenaikan harga barang makanan di Malaysia,dan pak menteri tersebut percaya bahwa rakyat malaysia lebih mementingkan makanan.Disini saya sekali lagi tertanya,bukankah dengan naik harga miyak sebegitu tinggi harga makanan akan turut serta naik malah bukan makanan sahaja ini kerana segala yang meliputi dan melibatkan sebarang penghantaran akan turut dinaikkan kos nya.

Apabila minyak naik,barang lain turut akan naik kerana yuran penghantaran juga akan naik kerna kenderaan yang menghantar bahan mentah,barang-barang lain menggunakan patrol.Saya berharap rakan-rakan diluar sana tenang,kita tidak perlu cepat melenting dan marah,memang ada rasional kerajaan menaikkan harga minyak kerna kita sememangnya tahu selepas pilihan raya lalu pasti akan dinaik tarafkan harga minyak.Namun apakah rasionalnya kenaikan harga yang sebegitu rupa?Hendak bebaskan derita rakyat dengan derita yang tidak langsung.

Perlbagai reaksi dan saranan diberi seperti tidak menggunakan kereta,menggunakan perkhidmatan awam.Memanglah itu satu cadangan yang bagus akan tetapi kita harus lihat struktur dan kualiti perkhidmatan awam itu sendiri sebelum gah mencanang agar rakyat lebih pandai berjimat dan menggunakan saja kemudahan awam,sedangkan masalah seperti harus menunggu ktm yang lama,kesesakan,kekurangan kenderaan awam,kenderaan awam tidak meliputi setiap kawasan yang ingin dikunjungi dan lain-lain.Segala perkhidmatan seharusnya dipermantapkan sebelum kita menyeru orang ramai menggunakannya kerna jika ia tidak dinaik taraf sebaiknya,maka masalah dan rungutan yang sedia bakal bertambah,dan jikalau harga tambang dapat dimurahkan adalah lebih baik dan membantu.

Pendapat seorang pengacara television pagi tadi,mengatakan adalah baik untuk kenaikan harga minyak dapat mengekang kegiatan rakyat asing yang turun membeli minyak kerna harga minyak di negara ini lebih murah berbanding di negara mereka.Langkah ini dilihat lebih adil kepada rakyat kedua-dua buah negara.Namun bagi saya,jika dilihat secara positif,hadirnya rakyat negara seberang ke negara kita untuk mengisi minyak tidak mendatangkan sebarang masalah malah ia membantu peniaga-peniaga stesen minyak dan meningkatkan permintaan minyak di pasaran negara secara tidak langsung membantu menjana pendapatan negara.

Jika punca atau ibu penyakit datangnya dari perut,maka punca kenaikan harga barang adalah dari minyak.kita bercakap memanglah senang "cubalah berdisiplin,cubalah berjimat,dan macam-macam seruan".Tetapi hakikatnya semasa harga minyak rm1.90 pun masih ramai orang ramai dan insan-insan yang hidup susah.renung-renungkan.

Ed.alfirdaus
5 juni 08
8.16 pm

0 comments: