CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, June 13, 2008

Iyelah,ko hebat! Ko tau semuanya!


"iyelah,ko hebat,ko tau semua nya".Inilah kata-kata yang dilemparkan oleh seorang teman muslim saya yang sedikit sebanyak membangkitkan perasaan amarah,namun apakan daya?sabar sahajalah.Golongan seperti ini telah lama wujud dan ramai sahaja jika kita lihat di forum-forum,alam siber dan nyata.Sesetengah berpendapat bahawa inilah hujah untuk mematikan hujah bagi orang yang telah ketandusan idea.Kenyataan yang berbaur provokasi,sedangkan mereka hanya boleh berdiam diri jika mereka betul-betul sudah tidak mempunyai idea.Saya terfikir,apakah mereka ini jahil akan adab bermuzakarah?Apakah dahulu kala para ilmuan islam bersikap sebegitu ketika bermuzakarah sama ada dalam aspek agama ataupun isu semasa?

Kerana saya rasa saya masih berpegang kepada konteks dan tidak keluar dari tema yang dibahaskan,diperselisihkan begitu jua dimana di dalam Al-quran yang menceritakan tentang kaum nabi Nuh yang menyatakan kepadanya:

"Berkata dari golongan bangsawan kaumnya, sesungguhnya kami melihat engkau dalam kesesatan yang nyata."(al-Araf 60).
Lalu dijawab oleh nabi Nuh, "Wahai kaumku, sesunguhnya aku bukan berada dalam keadaan kesesatan tetapi aku adalah rasul yang diutuskan dari Tuhan semesta alam. Aku menyampaikan kepada kamu risalah Tuhanku dan menasihati kamu dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu tidak mengetahui"(al-Araf 61-62)

Ternyata ayat diatas, jawapan yang diberikan oleh nabi Nuh berteraskan kepada tema persoalan yang ditimbulkan oleh kaumnya dan tidak lari dari tajuk perbincangan.Dan tidak pula saya tahu kenyataan "yelah ko hebat dan ko tahu semuanya" termasuk dalam tajuk perbincangan.Andai kata mereka sudah tidak mampu untuk membuktikan kebenaran,lalu hujah mereka dipatahkan dengan hujah yang diberikan pihak lain dengan bukti yang konkrit,logik dan jelas maka harus lah mereka terima dengan hati yang terbuka dan berlapang dada seperti mana kisah ahli sihir firaun yang beriman kepada nabi Musa setelah terbukti kebenaran kerasulannya.Begitu juga kita hendaklah kembali kepada kebenaran walaupun orang yang benar itu adalah orang bawahan kita dan kita sanggup menyatakan saya silap dan engkau betul.

Orang yang terlibat dalam perbahasan,perbincangan atau muzakarah mestilah menghormati pandangan orang lain yang bercakap baik ketika memberi hujah-hujah yang bernas walaupun berbeza dengan pandangannya. Ini terbukti melalui peristiwa muzakarah Abu Bakar dengan Umar bin Khattab mengenai pengumpulan al-Quran selepas perang Yamamah. Abu Bakar pada mulanya enggan menerima tetapi apabila berlaku muzakarah dengan Umar, maka Abu Bakar mengakui kebenaran Umar dalam mengumpul dan menulis al-Quran. Begitu juga kisah Umar bin Khattab mengakui kebenaran Abu Bakar ketika mengisytiharkan perang terhadap orang murtad dan orang yang enggan mengeluarkan zakat yang pada mulanya dipersetujui oleh umar.

Ada di antara golongan ini yang suka berhujah hanya dengan cukup sekadar mendengar berita dari entah mana,sedangkan kita hendaklah meneliti sesuatu masalah dengan penelitian yang rapi.Tidak menggunakan sesuatu istilah atau lafaz kecuali pada tempat yang betul.Perlu berdasarkan maklumat yang betul dan bukan hanya dari berita yang difowardkan dan pabila ditanya mana dalilyang mensahihkan tuntutan mereka,mulalah mereka berkata"ko lah tau semuanya",ini kerana Allah berfirman:

“ Wahai orang yang beriman, apabila datang kepada kamu orang fasik membawa sesuatu berita hendaklah kamu selidiki terlebih dahulu dengan teliti agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatan kamu itu.” (al-Hujarat 6)

Sedangkan Islam sendiri menyuruh kita berdialog dengan baik apabila berdialog dengan orang bukan Islam seperti Firman Allah:

“ Janganlah kamu berdebat dengan ahli kitab melainkan dengan cara paling baik kecuali dengan orang-orang zalim di antara mereka.” (al-Ankabut 46)

Inikan pula apabila ingin berdialog dengan saudara muslim kita sendiri,adakah dengan berkata "ah,ko jer lah tau" itukah cara dan adab kita sebagai orang yang mengucapkan syahadah?

Adab bermuzakarah perlu difahami oleh setiap individu masyarakat kerana perkara ini sentiasa dihadapi oleh kita dalam setiap masa dan tempat. Sementara itu, dialog peradaban,isu semasa dan agama amat penting dalam memastikan tamadun yang dibina itu benar-benar mantap. Oleh demikian, adab-adab yang telah digariskan oleh syariat Islam sewajibnya dipatuhi supaya ia menghasilkan natijah yang terbaik dalam setiap perbincangan dan dialog.

Konklusinya,andai kita jahil dan tidak tahu menahu akan adab-adab bermuzakarah,banyak buku dan kitab yang dinukil oleh ulamak-ulamak untuk kita baca seperti Ilmu al-Jidal (Ilmu Berdebat), Adab al-Iktilaf (Adab Perbezaan Pendapat) dan Adab al-Hiwar (Adab Berdialog). Antara buku tersebut ialah al-Kifayah fi fann al-Jidal oleh Imam al-Haramain (m,. 478H ), al-Ma’unah fi al-Jidal oleh Syirazi (m. 476H) dan Tarikh al-Jidal oleh Muhammad Abu Zahrah, Adab al-Iktilaf oleh Dr. Taha Jabir al-Alwani dan Adab al-Hiwar oleh Syeikh Sayyid Muhammad al-Tantawi.

Ed.alfirdaus
1.56pm
2008

0 comments: