CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, July 12, 2008

Agama aku menghalalkan suma benda.

"sekarang ini aku menemukan agama baru".

"agama baru?"

"ya,aku beritahu agama ini namanya enak.asas-asasnya segala yang enak-enak itulah ajaran agama ini.inilah agamaku sekarang.Tuhan agama aku adalah tuhan yang membebaskan manusia untuk berenak-enak".

"astaghfirullah.sekalipun yang dianggap enak itu dilarang agama?"

"agama yang mana?kalau agama aku yang aku jelaskan tadi iya jelas tidak melarang.kalau agama islam seperti agamamu itu,aku tak tahu".

"cewahh,ni namanya agama hawa nafsu".

"terserah,aku peduli apa,janji aku berasa bebas,enak dan merdeka"!

"tapi dalam ic apa agamamu"?

"ya islam".
"kenapa islam"?

"yelah,itukan untuk formaliti jer supaya tidak menyinggung dan membuat orang sekeliling edih termasuk keluargaku".

"itu bererti engkau munafik".
"kalau munafik tu enak,kenapa tidak"??

"aku hanya kesian padamu".
"kesian??kenapa kesian"??

"entahlah,hanya rasa kesian padamu,aku ni orang biasa gak,tak tahu apa-apa,agama pon tak tahu,tetapi mendengarkan kata-katamu nuraniku memberitahu orang-orang sepertimu bukannyer hidup enak tetapi hidup yang perlu dikasihani".

"ye ke"??

"terpulang,tetapi aku yakin kau bukan bicara terus dari nurani tetapi terus dari nafsu.mungkin nanti suatu ketika bila dirimu menderita sakit,ingin gak aku dengar apa yang kau ucap dan katakan".

"kau nih jahat,ada pulak doa mintak aku sakit menderita".

"kau dah alah sangka,sama sekali aku tidak berharap kau jatuh sakit dan menderita,tetapi adakalanya manusia tak entiasa sihat dan adakalanya sakit.dan masa kita sakit tulah kita lebih banyak berbicara dengan nurani berbanding dengan nafsu.aku ingin tahu apa yang ingin kau katakan ketika itu saat kau sakit apakah kau masih lagi beragama kerana pada ketika itu rasa enak itu jelas telah hilang,atau bagaimana"?

"aku akan bertahan dengan agamku,aku percaya dengan apa yang aku jumpa ini".

"camtuh,kau dengan agama kau,aku dengan agama aku".


**dipetik dari novel dalam mihrab cinta karya Kang Abik,dan dialog dah diedit ngn bahasa paar k.l..bukan novel ini yang ingin dihighlight kan,hehe..tetapi jika diperhatikan dialog diatas jelas ianya berlaku di hari sebelum dan mendatang di malaysia bahkan di seluruh dunia.Remaja dan orang tua mengalami sindrom AGAMA ENAK.Rakan-rakan kuliah saya,saya,dan anda turut pernah mengalaminya namun adakah kita akan sentiasa mengalami sindrom itu atau akan mencari penawarnya??sekadar mengingati anda dan diri sendiri.

Ed.alfirdaus
13 julai 08
10.18am

2 comments:

aLif said...

saudara ed.. apa pandangan anda mengenai ajaran Qadiani?
tahu apa2 mengenai Qadiani ? telah dicopkan sebagai ajaran sesat oleh JAIS sejak bertahun2 yg lalu..

Ed.al-Firdaus said...

salam,qadiani ternyata telah diisytihar sesat...oleh Jabatan Agama Islam di malaysia...itu yang kita sedia maklum...dah akidah mereka ternyata masih dipersoalkan,tidak tahu pila sekiranya mereka yang dicop sesat unu berakidahkan ASWJ...huhu...dan sperti kita belaja kat sekolah ada amalan2 yang nyata tidak menepati manhaj ASWJ...selebihnya kena research..hehe